Chińscy blogerzy – social media w Państwie Środka

Platformy społecznościowe w Chinach działają bardzo sprawnie, dlatego chińscy blogerzy korzystają z nich, aby rozwinąć swoją działalność. Fenomen jaki odnoszą dzięki aktywności w różnych social mediach jest niebywały. Co sprawia, że Chińczycy tak uwielbiają swoich influencerów?

Kim są chińscy blogerzy?

Na początku warto wprowadzić Was w temat postrzegania influencerów w Państwie Środka. Ci co osiągnęli największą popularność dzieleni są na dwie główne kategorie: Wanghong – czyli celebrytów oraz KOL (Key Opinion Leader). Jaka jest między nimi różnica?

Wanghong (网红)

Chińscy internetowi celebryci, którzy osiągnęli dużą liczbę obserwujących określani są mianem wanghong. Dosłowne tłumaczenie z języka chiskiego oznacza właśnie internetową gwiazdę. Osoby te są rozpoznawalne w społeczeństwie i zarabiają tworząc swoją markę. Jednak nie są oni uważani za ekspertów w jakiejś dziedzinie.

Key Opinion Leader

Osoby te, podobnie jak wanghong mają wielu widzów, ale poza tym uważani są za opiniotwórcze. Są ekspertami w danym temacie i często słucha się ich rad, kupuje polecane przez nich produkty itp. W związku z tym możemy zauważyć taką zależność: Każdy KOL może być wanghongiem, ale nie każdy wanghong może być KOLem. To chyba najprościej obrazuje różnice pomiędzy nimi 🙂

Na poniższej grafice przedstawiłyśmy główne podobieństwa i różnice pomiędzy tymi dwoma typami influencerów:

W Chinach blogerzy publikują głównie w mediach społecznościowych. Przynajmniej Ci najbardziej popularni. Dlatego też ich definicja blogerów różni się nieco od naszej 🙂

Poziomy influencerów

W Państwie Środka rozróżniamy poziom zaawansowania w blogowaniu przez popularność, czyli liczbę obserwujących. Dzięki temu możemy wyróżnić 5 kategorii w zależności od liczby fanów:

opracowano na podstawie: https://www.dragonsocial.net

Gdzie publikują chińscy blogerzy?

Social media to bardzo mocny środek przekazu w Chinach. Gdy masz ciekawą osobowość, pomysł na przekaz i tematykę, która trafi do potencjalnych odbiorców – jesteś ustawiony 😛 Chińczycy uwielbiają media społecznościowe, lubą lajkować filmiki i posty, które im się podobają, chętnie udostępniają je na swoich tablicach, polecają innym znajomym. Dlatego stosunkowo łatwo jest szybko zyskać popularność. Dla influencera jest to jednak ciężka praca, ponieważ muszą być w kontakcie z widzami na większości popularnych platform, jeśli zależy im na podtrzymaniu popularności. Zazwyczaj bywa tak, że jeśli łatwo jest coś zdobyć, równie łatwo jest to stracić. Dlatego ważna jest ciągła aktywność na wszystkich mediach – konkurencja jest ogromna 😉 Najbardziej popularne platformy, na których publikują swoje treści obecni chińscy blogerzy to:

chińscy blogerzy - social media

Główny przekaz

Tematyka, którą prowadzą chińscy influencerzy jest różnorodna – podobnie jak w Polsce. Najpopularniejsze i najbardziej dochodowe są blogi o tematyce beauty i fashion. Najbardziej znani KOLsowie uzyskują kontrakty od największych marek odzieżowych i makijażowych na świecie. Oprócz tego dużą popularnością cieszą się blogi humorystyczne, o życiu codziennym, zwierzętach, a także podróżnicze. Dla chińskich widzów ważne jest poznanie blogera, dlatego cenią sobie relację na żywo czy spotkania organizowane przez ich ulubionego influencera.

Najbardziej popularni (wg strony marketingtochina) chińscy KOLsowie to:

chińscy blogerzy

Podsumowanie

Jak widzicie chińskie pojęcie blogowania różni się nieco od naszego. W związku z tak ogromną popularnością tworzone są nawet kierunki studiów związane z marketingiem KOL. Obecnie jest to rynek z dużymi możliwościami zarobkowymi i rozwojowymi, dlatego coraz więcej młodych Chińczyków stara się przebić w internetowym świecie mediów społecznościowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *