Pociągi w Chinach

Transport kolejowy w Chinach należy do najlepiej rozwiniętych na świecie. Zakup biletów przez aplikację, pociągi zatrzymujące się w wyznaczonej strefie co do centymetra nikogo nie dziwią. Ale fakt, że pociąg może rozpędzić się do 600 km/h powoduje, że otwieramy usta ze zdziwienia. Obecnie samoloty pasażerskie latają z prędkością 800–1000 km/h. O tym jak fascynująca jest podróż koleją przekonacie się czytając poniżej. 

Historia

Pierwszy odcinek kolei powstał w II połowie XIX wieku, liczył 600 metrów i został zbudowany przez brytyjskiego kupca w Pekinie. Chciał on zademonstrować wykorzystaną technologię przed dworem cesarskim. Co mu się zresztą udało, jednak kolej szybko rozebrano. Historia powtarzała się kilkukrotnie, aż do roku 1876 roku, którą zbudowali brytyjczycy bez zgody rządu. Kolej liczyła 9 km i przebiegała z Szanghaju do Woosung – obecnie nowoczesnej dzielnicy Baoshan w Szanghaju. Sukces nie trwał długo, ponieważ po roku czasu została zdemontowana. 

Dynastia Qing była sceptycznie nastawiona do wprowadzenia kolei, jednak przegrana w pierwszej wojnie chińsko-japońskiej rozpoczęła jej intensywny rozwój. Rząd wówczas został zmuszony do udzielania cudzoziemcom koncesji kolejowych oraz do utworzenia połączenia kolejowego z Pekinem. 

pociągi w Chinach

Chińska kolej w liczbach

Obecnie Chiny są na pierwszym miejscu w rankingu szybkiej kolei w eksploatacji lub w budowie. Łącznie posiadają ponad 38 tysięcy kilometrów, z czego ponad 7 tysięcy nadal jest w budowie. Chiny planują w 2021 roku wprowadzić pociąg magnetyczny Maglev, który będzie się poruszał z prędkością 600km/h. 

Jakie korzyści przyniesie najnowszy pociąg maglev?

Na lot z Pekinu do Szanghaju obecnie pasażerowie muszą przeznaczyć około 4,5 godziny. Podróż pociągiem dużych prędkości zajmuje około 5,5 godziny, a najnowszy pociąg będzie potrzebował tylko 3,5 godziny

Warto mieć na uwadze, że w 2015 roku japoński pociąg osiągnął maksymalną prędkość 603 km/h podczas testów na eksperymentalnym pasie startowym w Yamanashi. Obecnie Japonia buduje nowy pociąg Shinkansen między Tokio a Nagoyą, który ma jechać z prędkością 500 km/h, a jego ukończenie planowane jest na 2027 rok. 

Rodzaje pociągów

W Państwie Środka funkcjonuje kilka rodzajów pociągów:

  • SOL: Pociągi dużych prędkości (Gaotie 高铁 lub Gaosu 高速), najszybsze i najwygodniejsze pociągi w Chinach, które poruszają się z maksymalną prędkością 350 km/h. 
  • RE: Pociągi D ( tzw. pociągi pociskowe, Dongche 动 车”) to drugie w kolejności najszybsze pociągi, zwykle poruszają się z prędkością 200–250 km / h, 
  • DO: Pociągi C ( „Chengji 城 际”) to szybkie pociągi międzymiastowe kursujące na krótkich odcinkach między dwoma pobliskimi miastami z maksymalną prędkością 350 km / h,
  • Z: Pociągi Z (Zhida kuaiche 直达 快车) bezpośrednie pociągi ekspresowe o prędkości maksymalnej 160 km / h. Najczęściej pokonujące trasę nocą. 
  • T: Pociągi T (Tekuai lieche 特快 ) pociągi ekspresowe jadące z maksymalną prędkością 140 km / h z ograniczoną liczbą przystanków.
  • K:Pociągi K („Kuaisu lieche 快速 列车” co dołsłownie oznacza szybki pociąg o prędkości maksymalnej 120 km / h
  • L: Lín kè临客 pociąg chwilowy/wakacyjny. Uruchamiany w okresie wzmożonego ruchu pasażerskiego, np w okresie Nowego Roku 
  • Y: Lǚ yóu旅游 – turystyczny. Uruchamiany w okresie wakacji do miejsc turystycznych

    źródło: http://www.chinese4.biz

Dodatkowo istnieje rozróżnienie na klasy miejsc pasażerskich: 

  • Wagony sypialne z miejscami miękkimi tzw. Deluxe składają się z zamykanego przedziału z toaletą. 
  • Wagony sypialne z miękkimi miejscami składające się z zamykanego przedziału z czterema łóżkami oraz miejscem na bagaż.
  • Wagony sypialne z twardymi miejscami, czyli nasz najczęstszy sposób podróżowania. Posiada otwartą przestrzeń z 6 łóżkami w dwóch rzędach (wyższe, środkowe, dolne). Każde piętro posiada inną cenę. 
  • Miękkie i twarde siedzenia. Coś na kształt naszej pierwszej i drugiej klasy.
  • Miejsca stojące- uwaga jest ich ograniczona ilość. Nam się zdarzyło, że nie było nawet stojących podczas jednej z podróży. 

Nasze przeżycia

Jak już wiecie na początku stycznia przebyłyśmy 32 godzinną podróż ze stolicy Syczuanu – Chengdu (成都) do stolicy Chin – Pekinu (北京). Wybrałyśmy miejsca twarde leżące w kabinach 6 osobowych. Cała podróż minęła zadziwiająco szybko. W samym pociągu znajduje się (niekiedy zamykane) pomieszczenie z umywalkami, gdzie można się odświeżyć. Niedaleko łazienek znajduje się dystrybutor z bezpłatną gorącą wodą. My korzystając z tego dobrodziejstwa na śniadanie jadłyśmy owsiankę, a na kolację sałatkę z makaronem. Był to też świetny czas do obserwowania Chińczyków w codziennych czynnościach. I tak oto zauważyłyśmy pewne analogie: niektórzy Chińczycy głównie mężczyźni nie rozbierali się do spania (nie ściągali butów, czasami także kurtki), kobiety często myły tylko twarz i nakładały maseczki kosmetyczne, na każdą podróż wszyscy mieli przygotowane siatki pełne jedzenia. 

Informacje praktyczne 

Ceny biletów kolejowych różnią się w zależności od klasy pociągu. Dla porównania poniżej przedstawiamy Wam trasę Chengdu- Pekin, którą pokonałyśmy w styczniu. Jak widać Gaotie pokonuje tę trasę prawie 3 krotnie krócej, ale również kosztuje 3 razy więcej.

Kupno samego biletu może okazać się nie lada wyzwaniem, dla osób, które nie mówią po chińsku. Można jednak zakupić taki bilet przez aplikację, np. Feizhu (飞猪), a później go odebrać w kasie ukazując paszport. 

źródło: http://www.chinese4.biz

Co ciekawe w Chinach ciężko przejechać się na gapę. Dlaczego? Ponieważ od momentu przejścia przez barierki do pociągu ciągle ktoś Wam będzie towarzyszył. Przeprawa chińskim pociągiem przypomina podróż lotniczą. Po pierwsze przechodzicie przez kontrolę bezpieczeństwa. Wasz bagaż oraz Wy jesteście prześwietlani – tak właśnie pozbyłyśmy się nożyka do owoców. Następnie musicie ustawić się do odpowiedniej bramki, przy której sprawdzą Wasze paszporty i bilety. Następnie przejdziecie na peron, na którym będą stali konduktorzy i kierowali do odpowiedniego wagonu, oczywiście po uprzednim sprawdzeniu dokumentów.

Na koniec jeśli będziecie podróżowali wagonem sypialnym przyjdzie konduktor i zabierze Wam bilet w zamian za kartę. Dzięki temu on wie, kto na jakiej stacji wysiada i nie prześpi swojego przystanku. 

Mamy nadzieję, że te rady okażą się dla Was pomocne. Jeśli macie jakieś pytania odnośnie chińskich pociągów, o których tutaj nie wspomniałyśmy, piszcie śmiało w komentarzach. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *